Usługi
Odzyskiwanie danych z macierzy RAID
Odzyskiwanie danych z dysku HDD / SSHD
Odzyskiwanie danych z dysku SSD / NVMe
Odzyskiwanie danych z pendrive i kart pamięci
Baza firmware
Cennik
Adres i kontakt
Przede wszystkim jest to usterka mechaniczna, nazywana również zaparkowaniem głowic, polegająca na nieprawidłowej pozycji spoczynkowej bloku głowic.
We współczesnych dyskach twardych wyróżnić możemy dwa rodzaje miejsca spoczynkowego dla głowic - na zewnętrznej rampie parkingowej wykonanej z tworzywa oraz dedykowanego obszaru wydzielonego na wewnętrznej części powierzchni talerzy.
Sam rodzaj strefy parkingowej nie ma większego znaczenia dla prawdopodobieństwa wystąpienia uszkodzenia.
Przyczyn nieprawidłowej pozycji spoczynkowej bloku głowic może być kilka.
Może być to spowodowane zbyt szybkim wytraceniem poduszki powietrznej pod sliderem głowicy podczas jej pracy z powodu utraty prędkości obrotowej silnika talerzy na skutek spadku lub odłączenia zasilania.
Problem ten może powstać również przy zwykłym wyłączaniu dysku przez jednostkę, w której napęd pracuje i Użytkownik w tym scenariuszu najczęściej nie ma wpływu na powstanie uszkodzenia.
Utrata poduszki powietrznej spowodowana może być również przez uderzenie lub upadek.
Jednak do zablokowania głowic może dojść również wtedy, kiedy dysk nie pracuje, na przykład w trakcie transportu.
Kiedy dysk zostanie niefortunnie uderzony z dużą siłą, pomimo blokad mechanicznych w jakie dyski są wyposażone, może dojść do wybicia głowic z parkingu i wyrzucenia ich na powierzchnię i tak jak wyżej zostają zakleszczone.
No właśnie, dlaczego po podłączeniu zasilania dysk nie jest w stanie sam sprowadzić głowic we właściwe miejsce?
Przecież wielokrotnie na filmach czy zdjęciach dostępnych w sieci zobaczyć można, że w celu odblokowania należy przekręcić talerz, a przecież dysk po podłączeniu zasilania właśnie to robi w pierwszej kolejności.
Niestety, napięcie powierzchniowe jakie występuje pomiędzy gładką powierzchnią magnetyczną a elementem MR głowicy jest tak duże, że silnik nie ma wystarczającej mocy, aby być w stanie wystartować i wykonać obrót.
Dodatkowo dochodzi działanie siły wertykalnej pochodzącej z elastycznego fragmentu ramienia głowicy odpowiedzialnego za utrzymywanie stałej odległości głowicy od powierzchni na poduszce powietrznej, jesli zabraknie poduszki głowica dodatkowo naciska na plater.
A jeśli głowic jest więcej niż jedna, siły te potęgują się i problem może powstać nawet przy fizycznej próbie ich odklejenia (dyski wielotalerzowe i wielogłowicowe).
Dlatego w trakcie pracy stosuje się specjalne narzędzia (HddSurgery, ApexToolLab) pozwalające na odklejenie głowic bez przesuwania ich po powierzchni.
Oczywiście bez nich da się sprowadzić głowice bezpiecznie do wyznaczonej strefy, ale nigdy nie mamy stu procentowej pewności, że powierzchnia magnetyczna zawierająca dane nie zostanie dodatkowo uszkodzona w trakcie przesuwania głowic, ani tego czy dolne głowice nie zostały wygięte w trakcie zablokowania.
Dlatego po odblokowaniu zespołu głowic konieczne jest wykonanie inspekcji pod mikroskopem.